پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4897
-
الف
+

زندگینامه محمدرضا شجریان + عکس

در این گزارش مروری کوتاه بر زندگینامه استاد محمدرضا شجریان می‌اندازیم.

در این گزارش مروری کوتاه بر زندگینامه استاد محمدرضا شجریان خواننده و استاد موسیقی سنتی ایران می‌اندازیم.

به گزارش آی‌فیلم، محمدرضا شجریان در نخستین روز از فصل پاییز سال 1319 در شهر مشهد به دنیا آمد، وی خواندن را از همان روزهای کودکی و تحت تعلیم پدر که خود معلم قرآن بود آموخت و برای نخستین بار در سن دوازده سالگی صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان پخش شد.

محمدرضا شجریان سپس برای تحصیل به دانش سرای مقدماتی در مشهد رفت و پس از دریافت دیپلم دانش سرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش در آمد و به تدریس مشغول شد و ضمن آشنایی با سنتور، فراگیری این ساز را نزد جلال اخباری آغاز کرد.

شجریان در سال 1340 و درحالیکه بیست و یک سال سن داشت، با فرخنده گل افشان ازدواج کرد که حاصل آن سه فرزند دختر به نام های فرزانه، افسانه و مژگان و یک پسر به نام همایون بود.

پس از آن برای ادامه زندگی به تهران آمد و خوشنویسی را نزد حسن میرخانی آموخت و توانست در سی سالگی درجه ممتاز خوشنویسی را بدست آورد، جالب اینکه پدرش تا سن چهل سالگی بدلیل اینکه می خواست خانواده آنها بیشتر با قرائت قرآن و چهره مذهبی شناخته شوند، از اسم مستعار سیاوش بیدگانی برای او استفاده می‌کرد و بعد از آن اجازه استفاده از نام محمدرضا شجریان را به او داد.

لذا او فعالیت موسیقایی‌اش را گسترش داد و شرکت دل آواز را بنیان‌گذاری کرد و  توانست در سال 1356 رتبه نخست تلاوت قرآن کشوری را به دست آورد. انتشار سری آلبوم‌های چاووش در کنار هنرمندان پر آوازه آن دوران و پخش مناجات ربنای شجریان از رادیو و تلویزیون، عمده فعالیت‌های وی در دوران قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود؛ وی همچنین در آن سال‌ها اجراهایی هم در خارج از کشور داشت و برخی آلبوم‌هایش به شدت مورد توجه مردم در سراسر دنیا قرار گرفت.

انتشار آلبوم «یاد ایام» به عنوان نخستین همکاری وی با پسرش، همایون شجریان در آن سال‌ها و دریافت جایزه پیکاسو از سازمان یونسکو مهمترین اتفاقات دهه پنجم زندگی استاد شجریان است، سپس گروه موسیقی شهناز به همت او تشکیل شد و شجریان به همراه آن گروه اجراهای موفق بسیاری را در کشورهای مختلف به ثبت رسانید.

درحالیکه شجریان اجراهای موفق کنسرت‌هایش را به همراه گروه شهناز در شهرهای مختلف جهان ادامه می‌داد، پخش کلیپی کوتاه به مناسبت تبریک سال نو در سال 1395 در فضای مجازی از طرف او درحالیکه موهای سرش تقریبا تراشیده شده بود، خبر از مبتلا شدن استاد موسیقی ایران به سرطان را می‌داد که بعدها مشخص شد که محمدرضا شجریان به سرطان کلیه مبتلا شده و در حال گذراندن دوره درمان است. این اتفاق، موجی از نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها را میان هنرمندان بوجود آورد و از آن روز به بعد اکثر هنرمندان جویای حال استاد بودند.

حالا و با گذشت تقریباً چهار سال از آن روز، پدر موسیقی سنتی ایران، چندین بار دچار وخامت حال شد؛ و در نهایت این خسروی آواز ایران امروز 17 مهر 1399 در سن 80 سالگی پرکشید.

بیشتر بخوانید:

خسرو آواز ایران درگذشت

آخرین وضعیت جسمانی محمدرضا شجریان از زبان فرزندش

ا.ا

نظر شما
ارسال نظر